Nauka słówek

Jak się uczyć słówek?

Jak się uczyć słówek?

Jak się uczyć słówek? – czyli o metodzie asocjacyjnej

Ewolucja niestety nie przystosowała naszych mózgów do zapamiętywania abstrakcyjnych znaczeń takich jak liczby, czy wyrazy w językach obcych. Od 60 tysięcy lat nasz mózg nie uległ praktycznie żadnym zmianom. Gdybyśmy dziś wychowali niemowlaka z tamtych czasów we współczesnym świecie, intelektualnie nie różniłby się on od Kowalskiego czy Nowaka.
A do czego mózg był potrzebny jeszcze kilka tysięcy lat temu? Do przetrwania czyli zdobywania pożywienia, obrony przed niebezpieczeństwami oraz prokreacji. Mózg znacznie łatwiej daje sobie radę w orientacji przestrzennej (jak znaleźć miejsce gdzie są dobre owoce lub stado gdzie można zapolować), zapamiętywaniu kolorów (czy to owoce, którego szukam), smaków (zdrowe/szkodliwe), zapachów (świeże/zepsute) oraz reakcji na ruch (uciekać/nie uciekać) niż z zapamiętywaniem takich tworów jak ‘understanding’, ‘pronunciation’ czy ‘comprehensive’. Symbole, litery
i ich połączenia to wynalazek znacznie młodszy. Ewolucja nie miała czasu na to by dostosować nasz mózg do zapamiętywania tysięcy symbolicznych informacji (w tym słówek). OK. Na razie wiemy dlaczego nauka słówek idzie tak opornie – po prostu mózg nie jest do niej przystosowany. Ale jaka wiedza z tego płynie dla osoby, która chce się szybko nauczyć posługiwania obcym językiem?  Odpowiedź jest bardzo prosta – należy przekształcić trudne do zapamiętania symbole w pełne kolorów, kształtów, ruchu, zapachów wizualizacje. Nie będę tutaj wchodził w meandry w jaki sposób to funkcjonuje. W literaturze oraz Internecie znajdziesz mnóstwo materiałów na ten temat. Zacznijmy od prostego przykładu.

Załóżmy, że masz nauczyć się znaczenia wyrazu ‘płazy’. Po angielsku ‘płazy’ to ‘amphibias’. Spróbujmy zamienić teraz symbol na barwną opowieść. Jakiego znasz płaza? Może „żaba” będzie dobrym kandydatem. A amfibia? To łatwe do wyobrażenia – niech to będzie wojskowy wóz pływająco-jeżdżący. No to wyobraź sobie teraz rzekę, z rzeki wyskakuje ogromna, zielona żaba z wyłupiastymi oczami  – wielkości człowieka – wskakuje  do przejeżdżającej amfibii – wyrzuca kierowcę siada za kierownicą, dodaje gazu, słychać dźwięk ryczącego silnika i czuć zapach spalin. Rozpoczyna szaleńczy rajd po rzece. Woda wybija się strumieniami. Inne żaby z rzeki naśladują żabę-herosa i wskakują do innych amfibii i… dalej to już tylko Twoja wyobraźnia.

Przeczytaj powyższy akapit jeszcze raz. Teraz zamknij podręcznik. Weź sobie coś do jedzenia lub picia, nie starając się myśleć o historyjce. Po minucie lub dwóch zadaj sobie pytanie. Jak są ‘płazy’ po angielsku?  Jestem przekonany w 100 %, że pamiętasz. Ile czasu zajęło Ci dwukrotne przeczytanie powyższego akapitu. Z pewnością nie dłużej niż minutę. Najprawdopodobniej zapamiętasz ten wyraz znacznie lepiej niż gdybyś się uczył metodą tradycyjną. Nie możesz jednak zapomnieć by dokonywać powtórek (o tym w kolejnym rozdziale).

Powiesz: „Ale skojarzenie płazów z wyrazem amphibias było bardzo proste, a co z wyrazami, gdzie takiego prostego połączenia nie ma?”

Zobacz kilka poniższych przykładów co z tym zrobić 🙂

APRICOT – morelowy (kolor)

APaszka, RIng, COlt, Twarz

MORELOWA APaszka opada na bokserski RIng, na którym dwaj bokserzy zamiast walczyć celują do siebie z morelowych rewolwerów – COltów w swoje Twarze.

 

AMBER – bursztynowy (kolor)

AMBona, ERka

Widzisz BURSZTYNOWĄ AMBonę (może być w wykrzykującym kaznodzieją), która jest wieziona do szpitala przez ERkę na sygnale.

 

BEIGE – beżowy (kolor)

BErło, IGElit

Jesteś na królewskim przyjęciu. W ręku króla znajduje się BEŻOWE BErło, Podchodzisz bliżej i widzisz, że jest jakieś dziwne – jakby było z tworzywa sztucznego z IGElitu.

 

BLACK – czarny (kolor)

BLACKjack

Jesteś w kasynie – ale wszystko jest w nim CZARNE – stoły, ściany, krzesła, nawet ludzie ubrani są na czarno – podchodzisz do jednego ze stolików i widzisz jak kilku gości gra w karty w BLACKjack’a.

 

BLUE – niebieski (kolor)

BLUzka, Emu

Widzisz jak po wybiegu w ZOO w NIEBIESKIEJ BLUzce biega ptak Emu.

 

Pensioner – emeryt /penszner/

pen sio ner

PENsjonat – SIOdło – NERka

Starszy pan (EMERYT) – stoi przed PENsjonatem dla EMERYTÓW i ze zdziwieniem obserwuje jak na ogromne SIOdło gramolą się dwie NERki.

 

Overweight – z nadwagą /ołwerłejt

over-we-ig-ht

OWERol – WEsele – IGła  – T

Pan młody z ogromną nadwagą zamiast garnituru ma na sobie OWERol , podchodzi na WEselu do panny młodej, która przyszywa ogromną IGłą w kształcie litety „T” guziki jego marynarki, które oderwały się z powodu jego nadwagi.

 

Freckled – piegowaty /frekld/

FREgata – KLEj – EDen

Piegowaty kapitan FREgaty krzyczy na marynarzy, którzy nie mogą odcumować okrętu przyklejonego do portu w EDENie.

 

Humble – pokorny /hambl/

HUMbak – BLEzer

Pokorny jak baranek ogromny HUMbak (wieloryb) ubiera na siebie BLEzerek.

 

Corkscrew – korkociąg

CORsa (Opel – samochód) – KSiądz – CRackers (ciasteczko) – EWangelia

Ogromny korkociąg wkręcany jest w Opla CORsę przez jeszcze większego KSiędza, który drugą ręką zajada się CRakersem marki Ewangelia.

 

 

Compassionate – współczujący /kemPaszynyt/

COMputer – PASikonik – SIOstra – NATrysk

Wyobraź sobie na ekranie COMputera płaczącego, współczującego PASikonika, którego SIOstra postanowiła od tej chwili myć się tylko pod NATryskiem.

 

Plug – wtyczka

PŁUG

Wyobraź sobie na polu rolnika, który musi podłączyć swój PŁUG do
wtyczki,  aby móc zaorać pole.

 

Llinx – ryś

LINa – „X

Wyobraź sobie rysia, który biegnie trzymając w pysku LINę, na końcu której znajduje się litera “X”.

 

Hornet – szerszeń

HORoskop, NETbook

Wyobraź sobie szerszenia czytającego swój owadzi HORoskop na NETbooku.

 

Time – czas

TIr, Meta

Wyobraź sobie, że widzisz wyścig na CZAS potężnych TIrów, które właśnie dojeżdżają so MEty.

 

Other – inny

OTwór, HERbata

Wyobraź sobie, że widzisz nietypowy, ogromny dzbanek z napisem INNY, Dzbanek ma wielki OTwór wylewa się HERbata.

 

People – ludzie

PErgamin, OPowiadanie, LEktura

Tłum ludzi trzyma ogromną płachtę PErgaminu, targa ją. Każdy z nich trzyma teraz  w ręku kawałek z OPowiadaniem o LEżaku.

 

First – pierwszy

FIranka, STrach (na wróble)

Widzisz ogromne pole kukurydzy, na PIERWSZYM planie widzisz obleczonego w białą FIrankę STracha na wróble.

 

Year – rok

YEti, Arcybiskup

Impreza sylwestrowa, bicie zegara oznajmia nadejście Nowego ROKU, wszyscy goście zamieniają się YEti, na dodatek przebranych za postać ARcybiskupa.

 

Good – dobry

GOlf, ODblask

Widzisz kobietę, która zadowolona z wyboru DOBREGO GOLfa, widzi swój ODblask w lustrze.

 

Balding – łysiejący

bald-ing

BALDachim, bank ING

Łysiejący kasjer obsługuje Cię pod BALDachimem rozstawionym nad jego kasą w banku ING.

 

W jaki sposób budować skojarzenia? Staraj się:

  • tworzyć jak najbardziej absurdalne skojarzenia – czym dziwniejsze tym lepiej,
  • używaj w nich nietypowych połączeń, które w „normalnym” świecie nie mają miejsca – to naprawdę dobra zabawa,
  • wyolbrzymiaj lub zmniejszaj (np. wielka żaba pije z ogromnego kubka),
  • używaj w wyobraźni wszelkich zmysłów: niech twoje obrazy są kolorowe, dynamiczne, mają zapachy, słychać w nich dźwięki i czuć smaki – czym więcej zmysłów tym lepiej,
  • najłatwiej zapamiętujemy żywe obrazy, pełne emocji i wrażeń zmysłowych. Będzie się działo!

Nasze racjonalne mózgi z początku z trudem będą budowały takie obrazy. Z czasem jednak budowa skojarzeń będzie ci przychodziła coraz łatwiej. Co więcej jest jeszcze jeden efekt uboczny takiej metody nauki – wzrośnie twoja kreatywność – wkrótce zauważysz, że łatwiej rozwiązujesz problemy. Wpadasz na nowe pomysły i akceptujesz nowe idee!

Jak się uczyć słówek?
5 (100%) 3 votes

Udostępnij:

Zeslownikiem.pl

Wydawnictwo [ze słownikiem] oferuje unikalne na polskim rynku publikacje w języku angielskim wraz z podręcznym słownikiem angielsko-polskim. Marka [ze słownikiem] należy do istniejącej na polskim rynku od 2012 roku spółki eVirtualis.

Dodaj komentarz