Jak przyswajać materiał

jak i kiedy powtarzać?

Jak i kiedy powtarzać przyswojony materiał?

Wyobraź sobie następującą sytuację: musisz się na jutro nauczyć 50 nowych słówek. Poświęcasz więc na naukę, powiedzmy, że dwie godziny. Po nauczeniu się wszystkich słówek robisz krótką przerwę i starasz się zrobić powtórkę. Jak myślisz ile z nich zapamiętałeś? Najprawdopodobniej zapamiętałeś ok. 80 % – 90 % materiału. Co jednak będzie kiedy powtórzysz test po dwóch dobach? Jeżeli pomiędzy nauką a kolejnym testem nie zrobiłeś żadnej powtórki wynik może być przerażający. Ludzie przeciętnie po 1-3 dni tracą ponad 80 % zapamiętanych informacji (tak, to niestety prawda, że z 50 słówek zapamiętasz ok. 10!). Najlepiej ilustruje to poniższy rysunek.

nauka-angielskiego-wykres-1

Rys. ilość zapamiętanych informacji w czasie

Wykres zwany, na cześć jego twórcy, krzywą Hermanna Ebbinghausa lub krzywą zapominania ilustruje prędkość „zapominania”.

Z pewnością nieraz przeżyłeś następującą sytuację: jutro egzamin. Uczysz się jak szalony cały wieczór. Rano robisz szybką powtórkę. Potem godzina stresu i… książka do kąta. Po kilku dniach w głowie jest pustka. Z wyuczonego materiału może pozostało jakieś 10 % – 15%. Odłożenie książki po nauce bez powtórek to największy błąd jaki można zrobić. Ludzką pamięć trzeba bowiem pobudzać poprzez umiejętne powtórki. Wystarczy bowiem, że w odpowiednim czasie zrobimy powtórkę, a zawartość naszej pamięci będzie taka jak na rysunku poniżej.

nauka-angielskiego-wykres-2

Rys. ilość zapamiętanych informacji przy systematycznym powtarzaniu

 

Trzeba jednak wiedzieć kiedy dokonać powtórki oraz jaką partię materiału powtórzyć. I tu właśnie pomogą wam dołączone do zestawu fiszki.

Istnieją generalnie dwie wskazówki, które umożliwią ci trwałe opanowanie zapamiętywanego materiału. Pierwsza dotyczy samej nauki, druga zaś powtarzania. Po pierwsze nauka ciągła (trwająca bez przerwy np. kilka godzin) jest nieskuteczna.  Poniższy rysunek ilustruje zdolność do zapamiętywania w kolejnych godzinach nauki.

nauka-angielskiego-wykres-3

Rys. Ilość zapamiętywanych informacji w kolejnych godzinach nauki.

 

Jeżeli jednak materiał podzielimy na części, pomiędzy którymi zrobimy sobie odpowiedniej długości przerwy  to „wydajność”  naszego mózgu zdecydowanie wzrośnie. Obrazuje to kolejny rysunek.

 

nauka-angielskiego-wykres-4

Rys. Ilość zapamiętywanych informacji w kolejnych godzinach nauki „z przerwami”

 

Oczywiście ile czasu należy się uczyć, a ile odpoczywać zależy od indywidualnych upodobań każdego z nas. Każdy z nas musi po prostu przetestować naukę z różnymi konfiguracjami czasu nauki i czasu przerw wybierając dla siebie wariant optymalny.  Najwięcej ludzi dobrze toleruje okresy ok. 20 – 40 minutowej nauki i 10 – 15 minutowe przerwy.

Druga zasada powiększania pamięci dotyczy powtarzania. Otóż w wyniku badań okazało się, że pierwsza powtórka powinna nastąpić zaraz po zakończeniu procesu nauki. Kolejna w dzień później. Następna po kilku dniach. Kolejna po kilku tygodniach, a ostatnia po kilku miesiącach.

Po każdej powtórce maleje ilość zapomnianych informacji. Po czwartej powtórce w pamięci pozostają niemal wszystkie zapamiętane słówka. Każdy wyuczony materiał powinien więc być co najmniej kilkukrotnie powtórzony zanim „przejdzie” on do tzw. pamięci trwałej.

 

Tyle teorii, ale jak zrobić to w praktyce? O tym w następny wpisie.

Jak i kiedy powtarzać przyswojony materiał?
5 (100%) 2 votes

Udostępnij:

Zeslownikiem.pl

Wydawnictwo [ze słownikiem] oferuje unikalne na polskim rynku publikacje w języku angielskim wraz z podręcznym słownikiem angielsko-polskim. Marka [ze słownikiem] należy do istniejącej na polskim rynku od 2012 roku spółki eVirtualis.

Dodaj komentarz