metoda space learning

dlaczego fiszki są cool?

Metoda Space Learning czyli dlaczego fiszki są cool

Efektywna nauka słówek powinna polegać na przyswajaniu sobie odpowiednich porcji „danych”, pomiędzy którymi będą następowały przerwy. Następnie należy w odpowiednich odstępach czasu powtarzać przyswojony materiał. Całość zasobu słówek, który wkrótce przedstawię na blogu podzielona jest na 140 „porcji”, po 21 słówek każda (każda porcja to jedna karta fiszek).  Można powiedzieć lekcji. Każda lekcja składa się z ok. 21 słówek. Jest to ilość jaką człowiek jest w stanie przyswoić sobie w kilkanaście minut. W ciągu dnia można sobie przyswoić dowolną ilość lekcji. Jednak pod jednym warunkiem: pomiędzy każdą lekcją musi nastąpić przerwa. Nie zaleca się jednak uczenia się więcej niż 100 słówek na jeden dzień. Z czasem bowiem będziesz musiał poświęcać znacznie więcej czasu na powtórki niż na naukę nowych słówek.

Nauczenie się słówek z danej lekcji nie miałoby większego sensu bez odpowiedniego powtarzania.

Każde słówko będzie musiało być powtórzone co najmniej pięć razy zanim będziesz mógł z czystym sumieniem  powiedzieć, że się go nauczyłeś. Każda powtórka polega jednak na tym, iż jeżeli danego słówka nie będziesz mógł sobie przypomnieć będzie to niejako oznaczało, że trzeba go będzie się „nauczyć od nowa”. Jeżeli np. nauczyłeś się jakiegoś słówka i po jakimś czasie robisz, powiedzmy, trzecią powtórkę i zapominasz znaczenia danego słowa, to słowo to, jest kwalifikowane jako „nienauczone” i wraca na początek procesu nauki. Dopiero jeżeli przez pięć kolejnych powtórek bezbłędnie przypomnisz sobie znaczenie danego słowa to będziesz mógł uznać taki wyraz za „przyswojony”.

 

W końcu dobrnąłeś do końca i w końcu możesz zacząć naukę. Do dzieła!

Zacznij od zbudowania magazynu, przez który będą wędrować fiszki ze słówkami. Może to być np. pudełko, które będzie podzielone na kilka sektorów, jak to które widzisz na rysunku poniżej. Sektory muszą mieć różnej wielkości. Optymalne wymiary, to sektor A – 1cm, sektor B – 2cm, sektor C – 5 cm,  sektor D – 8 cm, sektor E – 13 cm. Możesz też skorzystać z kilku pudełeczek różnej wielkości lub gotowego pudełka sprzedawanego z fiszkami, jakich w tej chwili można wiele znaleźć na rynku (do nabycia w księgarniach).

nauka-angielskiego-wykres-5

Przykładowe kartoniki

 

nauka-angielskiego-wykres-6

W przypadku niektórych wyrazów na tej stronie kartonika, na której znajduje się wyraz obcy, poza jego formą podstawową znajduje się przykład użycia danego wyrazu w zdaniu.

Powróćmy na chwilę do pudełka/magazynu z pięcioma przegródkami/sektorami z różnymi szerokościami. Każdy z sektorów spełnia rolę „magazynu” dla słówek przeznaczonych do kolejnej powtórki. Każde zapamiętane słówko musi przebyć drogę od sektora A do E. O tym w jaki sposób to nastąpi dowiesz się za chwilę.

Dalszy opis będzie polegał na opisaniu kilku kolejnych kroków jakie musisz uczynić aby rozpocząć naukę. Tych kilka pierwszych kroków będzie bardzo ważne i będzie się nieco różniło od późniejszego toku nauki. Tak więc zabieramy się do dzieła!

 

Krok 1

Wyciągnij ze skoroszytu pierwszą kartę z fiszkami i wytnij z niej fiszki/kartoniki. Umieść stos fiszek w lewej ręce (jeżeli jesteś leworęczny to oczywiście w prawej). Kartoniki umieść w ten sposób aby strona fiszki z wyrazem w języku polskim była odwrócona do ciebie. Załóżmy, że będzie to kartka z napisem „DOM”. A teraz uwaga! Zaczynamy najważniejszy etap pracy! Jeżeli wiesz jakie znaczenie ma w języku obcym (załóżmy, że w angielskim) wyraz „DOM” to umieść fiszkę w przegródce pudełka oznaczonej literą „A” (tej najwęższej) . Jeżeli nie jesteś pewien znaczenia wyrazu to drugą ręką odwróć kartonik i sprawdź jaki odpowiednik ma słowo w języku obcym. Jeżeli Twoje przypuszczenia potwierdziły się, tzn. jeżeli wydawało Ci się, że wyraz DOM w języku angielskim brzmi HOME to możesz umieścić karteczkę w przegródce „A” pudełka / magazynu. Jeżeli zaś odpowiedziałeś nieprawidłowo lub jeżeli nie znałeś znaczenia wyrazu DOM w języku angielskim to powinieneś spróbować zapamiętać właściwy odpowiednik tego słowa w języku angielskim, a następnie przełożyć kartonik pod trzymany w lewej ręce stos fiszek. Należy to zrobić tak, aby znalazła się ona na samym dole stosu.

Tymczasem na górze naszego stosu pojawiła się kolejna fiszka. Załóżmy, że znajduje się na niej wyraz DRZEWO. I tym razem kolejność wykonywania poszczególnych czynności jest identyczna jak poprzednio. Należy tak postępować, aż do momentu, kiedy nie pojawi się pierwsza kartka jaką miałeś w ręku tzn. kartka z napisem DOM. Jeżeli wciąż nie pamiętasz jaki odpowiednik w języku angielskim ma wyraz DOM fiszka musi powrócić na spód stosu. Jeżeli zaś już zapamiętałeś znaczenie wyrazu może ona powędrować do pudełeczka.

Po kilkukrotnym przełożeniu wszystkich fiszek zauważysz, że stopniowo będą one wędrować do pierwszej przegródki pudełka. Czynności z przekładaniem fiszek powtarzaj tak długo, aż pozostaną Ci  w ręku trzy kartoniki. Fiszki te odłóż do czasu następnej lekcji.

Teraz przyszła kolej na relaks. Zrób sobie przerwę. Pierwsza lekcja za Tobą. Czy nie zauważyłeś, że uczysz się słówek bez stresu „przekładając kartoniki”?

Krok 2

Uwaga, czas ucieka bierzemy się do dalszej pracy! Z pewnością zapytasz kiedy wziąć się do pracy po raz kolejny. Nie ma na to jednoznacznej reguły. Zależy to oczywiście od czasu jakim dysponujesz oraz od tego jak szybko chcesz się uczyć. Osobiście polecam przede wszystkim systematyczność. Niech to będzie tylko jeden pakiecik dziennie. Ale niech będzie to naprawdę nauka codziennie. Oczywiście, jeszcze raz przypominam o tym, że jeżeli chcesz się nauczyć dziennie więcej niż jednego pakieciku to powinieneś po każdej lekcji zrobić sobie 10-15 minutową przerwę! 5 lekcji dziennie jest całkiem realne. Daje to naukę 100 słówek dziennie, a więc opanowanie podstawowego słownictwa danego języka w niespełna miesiąc…

Tak więc kiedy jesteś już gotowy do kolejnej lekcji, weź do ręki trzy fiszki, które pozostały ci z poprzedniej lekcji oraz przygotuj kolejny pakiet fiszek. Oczywiście czynności, które musisz wykonać teraz niczym się nie będą różniły od tych, które zaprezentowałem poprzednio.

Krok 3

Z czasem zacznie się wypełniać najmniejsza przegródka pudełka. Już po pierwszych kilku „lekcjach” będzie ona pełna. Możesz się teraz przygotować na swój pierwszy sprawdzian. Wyciągnij z pudełeczka całą zawartość pierwszej przegródki i potraktuj ją tak jak pojedynczy pakiecik z fiszkami. Ale uwaga! Jeżeli znasz znaczenie danego słówka wkładasz kartonik do przegródki „B”, jeżeli zaś nie znasz znaczenia słowa to karteczka wędruje poza pudełko, tak jakby miała dopiero trafić do procesu nauki! A więc na początek całej drogi. Odkładasz je tak jakby miały stanowić materiał do nowych lekcji. Kiedy przeglądniesz wszystkie fiszki z pierwszego sektora – okaże się, że część z kartoników do sektora B, znaczna zaś część (być może nawet 80 %) wylądowała poza pudełkiem. Zrób sobie kilkuminutową przerwę, następnie weź stosik do ręki i potraktuj go jakby była to pierwsza lekcja (patrz Krok 1).

Krok 4

Opisane powyżej czynności należy tak długo powtarzać, aż znowu wypełni się pierwsza przegroda. Kiedy to nastąpi znowu robimy „sprawdzian” i część fiszek znajdzie się w kolejnej przegrodzie część zaś powróci na początek drogi. W pewnym momencie nastąpi wypełnienie drugiej przegrody (B). I tym razem czeka Cię sprawdzian. Jeżeli znasz słówko kartonik wędruje do kolejnej przegrody, jeżeli zaś go nie znasz, i tu uwaga!, karteczka wędruje poza pudełko, a więc na początek swojej drogi!  Nawet w przypadku kiedy karteczka będzie „opuszczała” pudełko (sektor E), a więc będzie to ostatni sprawdzian dla danego słówka to jeżeli nie będziesz go pamiętał kartonik musi powrócić na początek swojej drogi! Nie ma więc możliwości aby zapomnieć słówko, które przeszło przez całe pudełko. Musisz je umieć bowiem będzie ono wielokrotnie powtarzane.

Na poniższym rysunku zaprezentowałem „drogę” kartoników / fiszek przez całe pudełeczko / magazyn.

nauka-angielskiego-wykres-7

Rys. Droga słówka zapamiętanego i zapomnianego.

Jak więc widzisz można się uczyć języków obcych przekładając fiszki – bez stresów i bez zdartych nerwów. Taka nauka po pierwsze jest bardzo efektywna: dopiero słówko, które opuszcza pudełko może zostać uznane za nauczone. Jest to więc systematyczne powtarzanie, po drugie nie wymaga zbyt dużo wysiłku. Oczywiście nie jest to metoda, którą można się nauczyć języka z dnia na dzień, ale kilka tygodni wystarczy by opanować kilka tysięcy słówek.

Podsumowując:

  • Ucz się wyłącznie słówek najczęściej używanych. Uczenie się wszystkiego to strata czasu.
  • Korzystaj z metod skojarzeniowych (asocjacyjnych) by łatwiej przyswoić materiał.
  • Regularnie powtarzaj materiał.

W kolejnym wpisie zaprezentuję karty z gotowym zestawem 3000 fiszek!

Udostępnij:

Zeslownikiem.pl

Wydawnictwo [ze słownikiem] oferuje unikalne na polskim rynku publikacje w języku angielskim wraz z podręcznym słownikiem angielsko-polskim. Marka [ze słownikiem] należy do istniejącej na polskim rynku od 2012 roku spółki eVirtualis.

Dodaj komentarz